سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست ؟

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست ؟

زندگی برخی از افراد، سراسر زیبایی است. تعبیر من از برندسازی شخصی یک زندگی زیبا به همراه خلق زیبایی برای دیگران است. یک زندگی که از تمامی لحظات آن لذت می‌برید و دوستان، خانواده، همکاران و هواداران شما هم از کنار شما بودن و از شما شنیدن لذت می‌برند. البته ممکن است افرادی هم منتقد شما باشند و یا از موفقیت‌های شما ناراحت شوند.

چه زمانی باید برندسازی شخصی را آغاز کنم؟

اگر نگاه ایده‌آل‌گرا به برندشخصی داشته باشیم ممکن است هیچ‌وقت به دنبال آن نرویم. برندسازی شخصی صرفاً متعلق به هنرپیشه‌ها، خوانندگان، ورزشکاران و سیاستمداران نیست. لازم نیست کل مردم ایران یا کل دنیا شما را بشناسند. فقط لازم است افرادی که به مهارت‌های شما نیاز دارند شما را بشناسند و قبول داشته باشند. همچنین لازم نیست ابتدا به شخص فوق حرفه‌ای و بسیار موفق در حوزه خود تبدیل شوید و سپس اقدام به برندسازی شخصی کنید. ازنظر من، تنها اگر به مرحله خوبی از خودشناسی برسید می‌توانید برندسازی شخصی را آغاز کنید. بنابراین شروع برندسازی شخصی، پیش‌شرط خاصی ندارد فقط باید قبل از اقدامات اجرایی، به درک و شناخت خوبی از علایق، استعدادها و توانایی‌های خود برسید.

 

تا چه زمانی باید به برندسازی شخصی ادامه دهم؟

ازنظر من برندسازی شخصی یک مقصد نیست. مانند برند مدیاک رسیدن به نقطه اوج موفقیت و شهرت نیست. بلکه یک مسیر است. یک مسیر برای پیمودن زندگی به شیوه درست. یک سبک زندگی است که شما این توانایی را پیدا می‌کنید که هم به کار موردعلاقه خود بپردازید و هم در این کار موفق شده و کسب درآمد و شهرت کنید. بسیاری از مردم از این سبک زندگی می‌ترسند. به دلیل اینکه فکر می‌کنند اگر به کار موردعلاقه خود بپردازند نمی‌توانند درآمد کافی کسب کنند. من این جمله شکسپیر را خیلی دوست دارم. او می‌گوید تردیدها به ما خیانت می‌کنند. گاهی اوقات ما تردید داریم که به کار موردعلاقه خود بپردازیم. چون می‌ترسیم.

تابه‌حال به ریشه این ترس‌ها و تردیدها فکر کرده‌اید؟ شاید یکی از دلایل آن این باشد که افرادی را دیده‌ایم که به این مسیر رفته‌اند و شکست‌خورده‌اند. بله درست است. هر فردی که به دنبال کار موردعلاقه‌اش برود صرفاً پیروز و موفق نمی‌شود. ممکن است حتی به‌شدت شکست بخورد. به دلیل اینکه قواعد کار را نمی‌داند. اگر ما قواعد برندسازی شخصی را ندانیم شکست می‌خوریم.

 

آیا برندسازی شخصی صرفاً یک سری اقدامات اجرایی هست؟

برندسازی شخصی از زمانی شروع نمی‌شود که شما تصمیم می‌گیرید کاری که به آن علاقه ندارید را رها کنید و به کار موردعلاقه خود بپردازید. مسیر توسعه برند شخصی از زمانی شروع می‌شود که شما ذهن خود را نسبت به شیوه زندگی‌تان تغییر می‌دهید. ممکن است اگر امروز دیدگاهتان را نسبت به سبک زندگی‌تان عوض کنید، تغییرات زندگی شما از چند سال بعد آغاز شود، اما ذهن شما از همین امروز شروع به توسعه برند شخصی شما کرده است. بنابراین من دوست دارم به برندسازی شخصی بیشتر به‌عنوان یک فلسفه ذهنی نگاه کنید تا انجام یک سری اقدامات اجرایی. زمانی که نگاه خود را به زندگی تغییر دهید، فعالیت‌ها و اقدامات شما نیز به‌مرور تغییر می‌کنند.

 

منظور از برندِ اصیل چیست؟

یکی از اصول جدایی‌ناپذیر برندسازی شخصی تعهد است. تعهد به ذهنیتی که دیگران از ما دارند. ما اجازه نداریم در خلوت خودمان، خلاف تصور ذهنی‌ای که دیگران از ما دارند عمل کنیم. نفاق و دورویی به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست مانند برند ژولی پولی . اصلاً نیازی نیست طوری خودمان را نشان دهیم که همه مردم ذهنیت خوبی از ما داشته باشند. فقط کافی است صفات خود و استعدادهای خودمان را پیدا کنیم و آن‌ها را پرورش دهیم. در برندسازی شخصی توجه بیش اندازه به نقاط ضعفمان اهمیت چندانی ندارد. قرار نیست ما در همه زمینه‌ها خوب باشیم.

چیزی که برند شخصی شمارا زیبا و باورپذیر و اصیل می‌کند هارمونی است. کلام شما، رفتار شما، ظاهر و لباس شما و سبک زندگی شما باید با یکدیگر در هارمونی و هماهنگی کامل باشند. هراندازه که تناقض در شما بیشتر باشد، اصالت برند شخصی شما کاهش می‌یابد.

 

نمایشگر ویدیو

 

00:00

07:54

 

 

برندسازی شخصی همانند ساختن یک بنای زیبا است. بنابراین نیاز دارید چهارستون اصلی بنای منحصربه‌فرد خود را بشناسید:

4اصل

ستون اول: خودشناسی و کسب مهارت

اکثر افراد مهارت خاصی ندارند که آن‌ها را نسبت به دیگران متمایز کند. اگر شما این مهارت خاص را دارید پس ستون اول ساختمان برند شخصی شما محکم بناشده است. اگر شما مهارت متمایزکننده خاصی نسبت به دیگران ندارید بهتر است از همین امروز دست‌به‌کار شوید.

اگر از همین لحظه دست‌به‌کار شده‌اید مطمئناً این سؤال بزرگ ذهن شما را درگیر کرده است!

 

من در چه زمینه‌ای باید مهارت خود را توسعه بدهم؟

پرسش 4 جمله زیر اشتباه بزرگی است که بسیاری از افراد مرتکب آن می‌شوند. مراقب باشید شما در دام این اشتباه بزرگ نیافتید. بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند یک مهارت خاص را پیداکرده و در آن زمینه خود را پرورش دهند، این سؤالات به ذهنشان می‌آید:

 

1- چه مهارتی درآمدزایی بیشتری دارد؟

2- چه مهارتی کلاس اجتماعی بالاتری دارد؟

3- کسب چه مهارتی ریسک کمتری دارد؟ (یعنی آزمایش خود را پس داده و هر فردی آن مهارت را کسب کرده موفق شده است)

4- چه مهارتی را سریع‌تر می‌توان کسب کرد؟

اشتباه این افراد چیست؟ چرا با این طرز فکر موفق نمی‌شوند؟ این افراد به‌جای اینکه به توانایی‌های درونی خود نگاه کنند مدام به این موضوع فکر می‌کنند که دیگران چگونه موفق شده‌اند. اگر دیگران درزمین? خاصی موفق شده‌اند حتماً استعداد و علاقه زیادی نسبت به آن داشته‌اند. اگر شما در زمینه‌ای استعداد ندارید و وارد جنگ با افرادی شوید که استعداد زیادی در آن زمینه‌دارند، قطعاً شکست می‌خورید و هیچ‌گاه نمی‌توانید متمایز شوید. زیرا کاری که آن‌ها در یک روز انجام می‌دهند شما به دلیل برخورداری از استعداد کمتر، اگر خیلی به خودتان سختی دهید حداکثر در 3 روز می‌توانید انجام دهید. پس همیشه از رقبای بااستعداد خود عقب هستید.

 

چگونه اولین گام توسعه برند شخصی‌ام را محکم بردارم؟

جواب شوال شما خودشناسی است. بجای اینکه به بیرون نگاه کنید و به دنبال این بگردید که دیگران از چه طریقی موفق شده‌اند، بهتر است به درون خود نگاه کنید. با توجه به شناختی که نسبت به خود دارید بررسی کنید در چه زمینه‌هایی استعداد دارید و به انجام چه‌کارهایی علاقه‌مند هستید.

 

سؤال اول: از کجا بفهمم در زمینه‌ای استعداد دارم؟

به گذشته خود نگاه کنید و ببینید چه‌کاری را بهتر و راحت‌تر و سریع‌تر از دیگران انجام داده‌اید. اگر چیزی به ذهنتان رسید، قطعاً استعداد شما در آن زمینه از دیگران بیشتر است. پس زمان را از دست ندهید و هرروز در زمینه‌ای که استعداد دارید تمرین کنید و مهارت خود را افزایش دهید.

 

سؤال دوم: اگر استعداد خودم را پیدا نکردم چه‌کار کنم؟

به این فکر کنید که به چه‌کاری علاقه دارید. ممکن است موضوعی را پیدا نکنید که در آن بهتر، راحت‌تر و سریع تراز دیگران عمل می‌کنید. اما جای نگرانی نیست. به این فکر کنید که چه‌کاری را با شور و شوق و علاقه انجام می‌دهید. دست‌به‌کار شوید و درزمین? موردعلاقه خود مهارت کسب کنید. شاید بعداً متوجه شوید که در این زمینه استعداد شما نیز نسبت به دیگران بیشتر است.

 

سؤال سوم: اگر به هیچ زمینه‌ای علاقه نداشتم چه‌کار کنم؟

به این فکر کنید که انجام چه‌کارهایی برای شما خسته‌کننده است. چه‌کارهایی را با اکراه انجام می‌دهید. در انجام چه فعالیت‌هایی زمان برای شما دیر می‌گذرد و دوست دارید هر چه زودتر از انجام آن کار خلاص شوید. برای تمامی این‌ کارهای خسته‌کننده، لیست سیاه تهیه کنید و وقتی‌که تصمیم گرفتید مهارتی را در خود پرورش دهید، بررسی کنید که آن مهارت جزو لیست سیاه شما نباشد. جای نگرانی نیست. فقط کاری را انجام دهید که جزو لیست سیاه شما نیست. مطمئن باشید پس از کمی پیشرفت علاقه شما در آن زمینه بیشتر می‌شود و ممکن است نشانه‌هایی از استعداد و نبوغ را نیز پس از مدتی، در آن زمینه در خود ببینید.

 

 

دانش خود را منتشر کنید!

اگر برندسازی شخصی برایتان مهم است نیاز دارید در صفحه جستجوی گوگل دیده شوید. یکی از بهترین راه‌حل‌های پیش روی شما این است که دانش خود را منتشر کنید. بسیاری از افراد وقتی اسم خود را در صفحه جستجوی گوگل وارد می‌کنند، هیچ اطلاعات قابل‌توجهی از خود نمی‌بینند. اگر شما فرد مشهوری نباشید کسی در مورد شما چیزی نمی‌نویسد و این وظیفه تنها بر عهده خودتان است.

شما باید در مورد مهارت‌ها، عقاید و علایق خود شروع به نوشتن کنید. اگر دانش و مهارتی دارید، آن را به دیگران آموزش دهید. اگر در مورد یک موضوع سیاسی، اجتماعی، هنری، ورزشی و غیره نظری دارید، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع : آموزش برندسازی شخصی